Majblommor sen 1916

Igår vart jag ledig hur skönt som helst :)
va nere i stan besökte min frisör , ville införskaffa mig en bra in packning till mitt vackra svall *asg*

 
Schwarzkopf Replenishing Balm
 
Pris: 159:-
Rek.pris: 195:-
Schwarzkopf Replenishing Balm
Intensivt reparerande behandling för skadat eller färgbehandlat

Det är gjort på ett bär som heter Gojibär litet röttbär.....
Det skulle sitta i i ca 20 min gärna mer enligt min frisör...
har precis tvättat ur det , håret känns jätte fräsht o lätt att kamma ur det gillar vi som lever på balsam hihi...
ni måste prova =)
luktar ljuvligt på köpet :P




Jo i dag jobbade jag ju som sagt lite stressigt men det hör inte till detta...
va å hjälpte en 96 årig dam att duscha.
när jag stod o rullade hennes hår frågade jag faktiskt  lite om hennes liv....man måste ju passa på de människorn har ju upplevt sååå mkt i sitt liv...
Började prata om andra världskriget.
hon va precis ny gift med en liten dotter hemma. hennes ny blivna man fick rycka ut 2 ggr i kriget.
han satt vakt uppe i göteborg (vet ej för vad tyvärr)
hon berättade om när hon satt å lyssnade på radion å kände obehaget när de stora flygplanen flög lågt över gårdarna .
Hon kände i bland att hon inte visste om hon eller familjen skulle överleva men som hon senare förstod va inte sverige drabbat så mkt utan det gick mkt frakt här igenom....
hennes man kom helskinnad hem båda gångerna...

Sen iaf fick jag se hennes majblomme samling från 1916.
jo jag lovar.
hon har samlat på majblommor satt in de i en bok å satt årets datum under....
de först ca 11 åren hon hade hemma va hand klippta i papper kändes det som. sen tror jag det va ca 1927 började de göras i plast.....
läste precis på Wikipedia att första majblomman såldes 1907...


 Förstamajblommor
Förstamajblommor från 1911 (överst), 1916, 1936 och 1991. Foto: Peter Segemark, ©Nordiska museet





Måste verkligen säga att jag älskar mitt jobb i dessa situationer.
underbart att få träffa mäniskor som har så mkt att ge oss men vi tar ju inte tillfället att fråga å ta vara på dessa människor...


Ikväll gjorde vi grillspett med fläskfile, champinjoner, cocktail tomater å rödpaprika. mumms hade även kokt potatis å kallsås till :P

nu e det bara slapp kvällen lång ...

Puss så länge


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Miss Svensson

Stolt mamma med hjärtat på rätta stället :)

RSS 2.0