Lätt bakat Havregrynsbröd

Jag gjorde det idag med... Fan vad gott det e och så lätt att spökena på vinden blir rädda. Nu ska jag dela med mig av detta underbara bröd.

Havregrynsbröd.

1½dl havregryn (gärna fiber nyttigare)
½tsk salt
2½dl vatten

Koka upp det till en gröt, blanda i 50g margarin i gröten och tillsätt även 2½dl kall mjölk. Värm upp till 37grader.
Rör ut 50gram jäst med ½dl sirap.
Blanda sedan i gröten och rör i 7½-8dl vetemjöl. (elvispen går jätte bra)
Klicka ut degen på bakplåtspapper (2plåtar á 6st) , klappa ut med mjölad hand.
Jäses i 30 min under en duk.
Ca 10 min i mitten av ugnen på 225grader.

Låt väl smaka..
Skicka gärna en kommentar på vad ni tycker...



Ja i dag har man vart duktig tvättat 2 maskiner tvätt, vart och handlat lite och bakat bröd.

Ska väl slappa lite nu vila upp mig inför i morn hihih. jobbar mellan 7 - 16:30 men har APT mellan 14:15 - 16:15
så på kvällen blir det att packa inför fredagen....

puss suz


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Miss Svensson

Stolt mamma med hjärtat på rätta stället :)

RSS 2.0