Blodutgjutelse och lite hjälp om stukade fötter

Som du säkert vet skadade jag foten i måndags på träningen.

Skulle jaga efter en boll när vi spelade och helt plötsligt kändes det som att det small till.

Trodde ju att jag bara sträkt den .

men tji fick jag.

Haft ont hela veckan när jag går på den springa kan jag glömma.

Så i morse kollade jag på foten som kändes varm. Så jag att den börjar bli lite röd prickig . kallas blodutgjutelse.

Och som en annan vet. När man fått en blodutgjutelse jag man stukat foten som i detta fallet väldigt bra.

Jag blir så trött.

Ska jag inte kunna spela fotboll som jag tycker e så kul utan att man pajar fötterna ?? such....



Första hjälpen vid stukning

En fotstukning beror ofta på felaktig belastning och alltför stor påfrestning. Detta leder till att ledbandet översträcks eller går av. Vilket kommer att leda till blodutgjutelse i foten. Denna blodutgjutelse leder till smärta och nedsatt funktion, vilket är det som ska förhindras genom ett korrekt omhändertagande av den stukade foten. En kraftig stukning kan ofta vara svår att skilja från ett benbrott.

Första hjälpen

  1. Snabbt omhändertagande (inom 30 sekunder)
  2. Högläge
  3. Tryck
  4. Lägg en pelott om det behövs
  5. Låt sitta i 20 minuter, tre gånger

Symtom

De vanligaste symtomen är svullnad, ömhet och blåmärke runt fotknölen samt belastningssmärta.


Andra diagnoser

Samma symtom kan även innebära andra skador så som fotledsfraktur eller att hälsenan gått av.


Behandling

Ett snabbt omhändertagande är nästan det viktigaste när det gäller en stukad fot. Om foten hinner svullna kommer lidningen inte kunna påskynda återhämtandet nämnvärt, och den har bara en stödjande funktion.

Om det är möjligt så ska den skadade placeras på rygg och med foten i högläge för att minska blodflödet till den skadade fotleden så mycket som möjligt.

När foten lindas är det viktigt att börja nerifrån och linda upp. Lindan ska även ta hänsyn till vilken sida stukningen sitter på så att själva lindningen "drar ihop" stukningen. Lindan ska vara fullt utdragen när den lindas och kommer att kännas som ett gips när det är färdig lindat. Lindan måste lindas så hårt att den inte bara hindrar blodet i venerna utan även blodet i artärerna, alltså blodet ska inte bara hindras att åka därifrån utan även från att ta sig ned i foten. Om inte lindan lindas tillräckligt hårt så finns det risk att blodfrånförseln förhindras men inte blodtillförseln, varvid mer och mer blod kommer att tillströmma och leda till smärta i foten. Hela foten ska täckas av lindan, detta gäller så mycket av tårna som möjligt, fotknölen och hälen. Görs inte detta kan blod ansamlas och leda till smärta.

För att ge extra kompression kring stukningen som ofta är på yttersidan av foten så är det lämpligt att lägga en pelott (eller en hoprullad strumpa) under fotknölen när foten lindas.

Om foten är korrekt lindad så kommer personen troligen att inom 5 minuter ha så pass ont att det känns outhärdligt. Lindan ska sitta på i 20 minuter, varefter den tas av i några minuter. Detta ska upprepas totalt tre gånger.

Om det finns is tillgängligt kan detta appliceras utanpå lindan. Isen har ingen säker effekt på blödningen men kan verka smärtstillande. Isen får aldrig läggas direkt på huden.


Återhämtning

Efter första hjälpen ska foten lindas med halva elasticiteten, och om möjligt behållas på de två första dygnen. För att man ska återhämta sig så snabbt som möjligt så ska foten belastas så snart det går. Regeln är att det inte ska "smärta" i foten då den används. Foten ska de närmaste två dygnen hållas i högläge så ofta som möjligt


Varför ska foten lindas

Om foten inte lindas leder detta till smärta och nedsatt funktion. Detta gör att det tar längre tid att komma tillbaka till sitt normala liv. Om det är en komplicerad stukning med frakturer så kan detta behöva opereras, vilket inte är möjligt vid blodutgjutelse. Har foten inte blivit korrekt lindad kommer detta alltså att behöva vänta tills det att foten svullnat av något, vilket ytterligare förlänger återhämtningen. En korrekt lindad fot är alltså a och o för snabb återhämtning.


Betänkvärt

På sjukhusfår de nästan aldrig in korrekt lindade stukningar. Detta ger som resultat längre återhämtningstider. Vår rekommendation är att grupper som är speciellt i farozonen för detta så som klätterklubbar eller fotbollsklubbar bör lära sig att korrekt ta hand om stukade fötter.



Puss



Kommentarer
Henke "Hoppelajnen"

hej, dej känner jag allt igen! :)



bra tips, ska jag skriva ut och ge mina elever i självförsvarsgruppen... vi stukar alltid fötterna när vi har fotboll som uppvärmning. hehe!

2009-08-18 @ 21:48:01
URL: http://www.hoppelajnen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Miss Svensson

Stolt mamma med hjärtat på rätta stället :)

RSS 2.0